Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Cultura

La Fundació Stämpfli culmina el seu projecte i inaugura l’ampliació de les instal·lacions

Imatge d'una de les tres sales noves de la Fundació Stämpfli amb una selecció d'obres de l'artista Peter Stämpfli
Imatge d'una de les tres sales noves de la Fundació Stämpfli amb una selecció d'obres de l'artista Peter Stämpfli
Una selecció de la col·lecció general i un viatge per la trajectòria de Peter Stämpfli saluden la nova etapa


La Fundació Stämpfli estrena les noves instal·lacions amb una nova selecció del seu fons i una exposició de 25 obres de Peter Stämpfli, l’artista suís que, amb la seva esposa, Anna Maria, ha dut a terme l’ambiciós projecte d’obrir un museu d’art contemporani a Sitges. Amb la seva ampliació, la Fundació Stämpfli disposa ara d’una superfície de 800 metres quadrats, cinc-cents més dels que tenia quan va obrir, l’abril del 2011.

L’ampliació de les instal·lacions culmina el projecte de Peter i Anna Maria Stämpfli, que el novembre del 2006 van constituir la Fundació Stämpfli, amb l’objectiu d’aplegar una col·lecció d’artistes de prestigi internacional, molts dels quals companys de generació del mateix Peter. Més de dotze anys després, la Fundació Stämpfli reuneix 130 obres de més seixanta artistes d’una vintena de nacionalitats i que han estat llegades al poble de Sitges pel matrimoni Stämpfli. Totes les obres han estat cedides gratuïtament pels artistes, els seus hereus o galeristes que les tenien en els seus fons, responent a la invitació de Peter –a Sitges, conegut com Pere– i Anna Maria.

L’ampliació de les instal·lacions ha consistit en la incorporació d’un edifici sencer al carrer d’en Bosc número 5 –datat del 1890 i conegut com Can Serramalera–, que ha estat reformat de dalt a baix, tot mantenint les façanes, que formen part del Catàleg del Patrimoni de Sitges. L’actuació –dirigida pels arquitectes Josep Maria Coll i Eugeni Bernat– ha suposat guanyar 800 metres quadrats, que s’han traduït en tres sales més d’exposició, una de reserva, una de documentació bibliogràfica, unes terrasses (per a actes culturals) i l’auditori gestionat pel Grup d’Estudis Sitgetans –situat a l’Espai Cultural Pere Stämpfli–, que també es podrà utilitzar per a activitats de la Fundació.

L’obra, realitzada per la pròpia Fundació, ha durat divuit mesos i ha estat de notable complexitat, ja que ha requerit guanyar espai soterrani (on s’ha instal·lat la sala de reserva); conservar i consolidar les façanes i els seus elements patrimonials; recuperar i adaptar els espais de les terrasses, i facilitar la connexió amb els edificis adjunts del Mercat del Peix i Can Mec, on hi ha la resta de sales i instal·lacions de la Fundació. L’operació s’ha dotat de la més moderna tecnologia per traslladar obres de gran format, com per exemple un elevador mecànic que queda integrat en les noves sales i que ha permès facilitar l’accés d’obres de sis metres d’allargada de Peter Stämpfli.

Els 800 metres quadrats de la Fundació Stämpfli queden repartits en tres edificis tots connectats entre si. L’ampliació ha permès crear un circuit per recórrer les sis sales d’exposició i la resta d’espais accessibles. L’accés es manté per la mateixa plaça de l’Ajuntament, com s’ha fet fins ara, on hi ha el mostrador i l’accés a la primera sala.

 

Noves exposicions

Amb l’obertura de les instal·lacions ampliades, la Fundació Stämpfli inaugura dues exposicions amb obres dels seus fons. D’una banda, exposa una selecció de la seva col·lecció permanent, amb 34 obres de diferents artistes. Entre aquestes hi ha una peça nova incorporada a la col·lecció de: Ebrar (1974), de Michel Tyszblat. Aquestes obres ocupen les sales 1, 2 i 3 de les instal·lacions.

Per altra banda, les sales A, B i C incorporen una completa selecció de l’obra de Peter Stämpfli, una part de la qual no s’havia vist mai abans a l’Estat espanyol. Es tracta de 29 obres de l’artista suís, la major part de les quals han arribat en les darreres setmanes de França, i que permeten mostrar una acurada fotografia de la seva trajectòria de prop de 60 anys. La Sala A mostra els anys pop d’Stämpfli, amb representacions figuratives d’objectes i elements quotidians. La Sala B està dominada per l’omnipresent imatge del pneumàtic i la seva geometria, que ha marcat la seva trajectòria, mentre que la C presenta peces dels darrers trenta anys, protagonitzades pel color i l’abstracció.